ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

تعاونی ها و سلامت جامعه!


یادداشت:

تعاونی ها و سلامت جامعه!

 (به بهانه روز بهداشت جهانی)

 

رویکرد سلامت محوری و فعالیت در بخش های بهداشتی و درمانی توسط تعاونیها در جهان دارای سابقه ای طولانی است.  آمارهای جمع شده از ۱۵۸ سازمان و ۱۸ کشور نشان می دهد ۱۰ تعاونی برتر بهداشتی و درمانی در مجموع حدود ۳۷ میلیارد دلار گردش مالی سالیانه دارند و کشور برزیل با ۲۲.۴ میلیارد دلار بالاترین گردش مالی در بین تمامی کشور ها را داراست.

 در ایران نیز بخش تعاونی به فعالیت در حوزه سلامت نگاه مثبتی داشته است و تاکنون ۲۳۰۰ تعاونی فعال در گرایش خدمات بهداشتی و درمانی با ایجاد حدود ۳۰ هزار فرصت شغلی به ثبت رسیده است. این تعاونیها در قالب آزمایشگاه، داروخانه، درمانگاه ، کلینیک دندانپزشکی و کلینیک‌های تخصصی در تمامی استانها مشغول به فعالیت هستند.

استان خراسان رضوی با ۲۸۸ تعاونی و استان زنجان با ۱۶ تعاونی فعال در بخش خدمات بهداشتی و درمانی دارای بیشترین و کمترین ثبت در بین کلیه استانها دارا هستند.

 تعداد ۱۴ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی تعاونی در استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، البرز، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کرمانشاه، کرمان، مازندران و مرکزی وجود دارد. همچنین در ۱۳ استان کشور تعاونی ها در بخش خدمات بهداشتی درمانی مجهز به مرکز ام.آر.آی هستند.

با توجه به اینکه واگذاری خدمات بهداشتی به تعاونی های بهداشتی و درمانی موجب کوچک شدن بدنه دولت در بخش بهداشت و درمان و ارتقای شاخص های سلامت می گردد و از آنجا که طبق قانون دولت موظف است ازبخش تعاونی برای ایجاد شهرکهای دانش سلامت، حمایت به عمل آورد ، ضرورت دارد موضوع در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون ایران و اتحادیه های تخصصی خدمات بهداشتی و درمانی قرار گیرد. پیشنهاد می شود در اولین گام، پایش و اجرای تفاهم نامه های منعقده با وزارت بهداشت و علوم پزشکی پیگیری شود.

علی حسین شهریور

دبیرکل خانه تعاونگران

 



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما