ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

سهم ۸ درصدی بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور


دبیرکل خانه تعاونگران ایران با بیان این‌که خوزستان از لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد، گفت: ۲.۵ میلیون نفر معادل ۵۰ درصد از جمعیت خوزستان عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود ۸ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایسنا ،‌ علی حسین شهریور در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان خوزستان که امروز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه در اهواز برگزار شد ضمن تبریک هفته تعاون اظهار کرد: سؤالی که دیروز در جشنواره ملی تعاونی‌های برتر مطرح شد این بود که آیا تعاونی‌ها فقط می‌توانند در اقتصاد نقش داشته باشند یا این‌که در بحث اجتماعی هم نقش دارند؟.

وی با بیان این‌که در کل دنیا حدود ۱۲ میلیون تعاونی وجود دارد، عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که از هر ۶ نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است. ۴۵ درصد از مردم اروپا و ۳۶ درصد از مردم آمریکا عضو تعاونی‌ها هستند که این نشان‌دهنده این است که تعاون کارکرد اجتماعی خود را داشته و توانسته است مردم را در کل دنیا گردهم آورد. اما به لحاظ اقتصادی دارایی تعاونی‌ها در کل دنیا بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد دلار است و آمار می‌گوید که از این ۳۰۰۰ میلیارد دلار ۵۰ درصد مربوط به کشورهای اروپایی بوده که نشان می‌دهد تعاون از لحاظ اقتصادی نیز کارکرد خوبی داشته است. به طور مثال ۲۰ درصد اقتصاد نیوزلند و ۱۸ درصد اقتصاد هلند نیز بر پایه تعاون است.

شهریور با تاکید بر این‌که تعاونی‌ها خصوصاً در کشورهای صنعتی نقش بسیاری در اقتصاد دارند، خاطرنشان کرد: سهم تعاون در کشور ما ۶ تا ۷ درصد است؛ خوزستان به لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد و از جمعیت استان ۲.۵ میلیون نفر، یعنی ۵۰ درصد عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود ۸ درصد است. خوزستان ظرفیت کار تعاون را دارد و مردم استان علاقمند هستند که در تعاونی‌ها فعالیت داشته باشند.

وی افزود: خوزستان از لحاظ هم‌مرزی با کشور عراق از فرصت خوبی برخوردار بوده و این هم‌مرز بودن ظرفیتی است که می‌توان از آن به خوبی بهره گرفت. اما متأسفانه با تمام این قابلیت‌ها نرخ بیکاری در استان ۱۰.۸ درصد و گرایش اکثر جوانان خوزستانی به سمت اشتغال در بخش دولتی است.

دبیرکل خانه تعاون‌گران ایران ادامه داد: امسال طرح "روستاتعاون" با هدف ایجاد اشتغال در روستاها را اجرا خواهیم کرد که سهم خوزستان در این طرح در فاز اول ۲۲ تعاونی و در فاز دوم ۲۰ تعاونی است که اجرای صحیح این طرح کمک بسیاری به اشتغال در مناطق روستایی خواهد کرد.

شهریور، گرد و غبار خوزستان را یکی دیگر از مشکلات این استان در بحث تعاون دانست و گفت: در دنیا تعاونی‌های زیست محیطی بسیاری داریم که همکاران ما در اتاق تعاون و اداره تعاون می‌توانند مردم را به سمت تشکیل این تعاونی‌ها تشویق کنند چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. خوزستان همچنین در زمینه گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارد و تشکیل تعاونی‌هایی در این زمینه می‌تواند نقش زیادی در ایجاد اشتغال استان ایفا کند.

وی ادامه داد: مورد دیگر، تعاونی‌های نسل جدید است که استان خوزستان پس از تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه تشکیل تعاونی‌های نوع جدید پیشگام شده است. ما در کل کشور ۱۴ تعاونی سهامی عام داریم و سهم خوزستان نیز ۴ تعاونی است که آمار خوبی است. اکنون نرخ مشارکت در خوزستان بالاست و من فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر می‌توان در حوزه تعاونی‌های نوع جدید و سهامی، شاهد موفقیت‌های بسیاری بود.

دبیرکل خانه تعاون‌گران ایران تاکید کرد: بحث درآمد و اشتغال مردم در حوزه‌های مرزی باید مورد توجه قرار گیرد. تعاون با توجه به وجود صندوق، بانک و قوانین و مقررات جامع و تمام حمایت‌های معنوی از سوی مقام معظم رهبری، می‌تواند موفق بوده و در حل مشکل اشتغال و بیکاری استان نقش اساسی داشته باشد.



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما