ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

نشست هم اندیشی توسعه بخش تعاونی برگزار شد


محمد شریعتمداری امروز - شنبه ۱۵ تیر ماه-  همزمان با روز جهانی تعاون، در نشست هم اندیشی توسعه بخش تعاونی اقتصاد که با حضور تعاون گران و فعالان بخش تعاون برگزار شد، با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: پس از اینکه اقتصادهای سوسیالیستی با به کارگیری روش های سنتی با بحران مواجه شدند و نتوانستند با کفایت نسبت به حل مشکلات اقتصادی خود اقدام کنند زمینه فکر، مکتب و شکل مشارکت جویانه مردمی از اقتصاد مبتنی بر انسان و بر پایه عدالت اجتماعی در جهان تحت عنوان اقتصاد تعاونی شکل گرفت.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه با همدلی، مشارکت و همکاری بخش های مختلف درگیر حوزه تعاون با محوریت وزارت تعاون، اتاق تعاون و اتحادیه ها می توانیم چشم انداز خوبی را از بخش تعاون در آینده متصور باشیم، به نگاه ویژه دولت به این بخش اشاره کرد و افزود: افزایش ۱۱ برابری بودجه شکل گیری و توانمندسازی تعاونیها ، اتحادیه ها و اتحادیه های تعاونی به رغم همه محدودیت های مالی در قانون بودجه ۹۸ نشانگر نگاه حمایتی دولت به این بخش است و بخش تعاون به عنوان یک اقدام مهم برای حل مشکلات اقتصادی می تواند به کار گرفته شود.
وی همچنین به اولویت تعاونی ها در واگذاری شرکت های دولتی اشاره کرد و افزود: واگذاریها با رویکرد اولویت دهی به تعاونیهای دارای اهلیت مدیریتی و مالی مهمترین رویکردی است که اخیراً در دولت به آن توجه داریم. به طوری که در واگذاری ها با رعایت بخش تعاون، علاوه بر رونق این بخش، منویات تعاون در حوزه اشتغال زایی نیز محقق خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است بخشی از واگذاری ها به ویژه در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اولویت بخش تعاون واگذار شوند و این اطمینان را می دهیم که با واگذاری شرکت های دولتی به بخش تعاون با پشتوانه سرمایه اجتماعی و سرمایه ملی می توانیم شفافیت و عدالت را در اقتصاد مشاهده کنیم.
وی از راه اندازی دو سامانه در حوزه تعاون همزمان با هفته جهانی تعاون خبر داد و گفت: «سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون» و «سامانه جامع شفافیت صندوق ضمانت تعاون» با رویکرد توسعه شفافیت در بخش تعاون تاسیس شده است و من این وعده را می دهم که با راه اندازی این سامانه ها شفافیت در همه امور مرتبط با بخش تعاون کاملاً مشهود خواهد بود. ضمن اینکه فرآیند ایجاد تعاونی نیز از حدود یک ماه به پنج روز کاهش می یابد.
شریعتمداری با بیان اینکه با تاسیس دو سامانه مذکور شاهد حذف امضاهای طلایی در این بخش خواهیم بود ، افزود: شفافیت در این بخش به گونه ای است که به آدرس فرد متقاضی و مشخصات وی مشخص خواهد شد که چه کسی در چه منطقه ای و برای چه فعالیتی نسبت به دریافت تسهیلات ۴ درصدی بخش تعاون اقدام کرده است. در این شرایط قطعاً متخلفان باید این تسهیلات را برگردانند و در این زمینه یک شفافیت بسیار خوب ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: ما امروز موفق شدیم سامانه ای را راه اندازی کنیم که بر اساس آن تمام فعالان بخش تعاون که تمایل به توسعه تعاونی خود دارند در اولویت نخست و همچنین علاقه مندان به ایجاد شرکت های تعاونی در گام دوم می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و پس از تایید و احراز صلاحیت از منابع مالی خردی که توسط مردم وارد بخش تعاون می شود، استفاده کنند؛ البته صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون بازگشت این منابع را به مردم تضمین می کند.
گفتنی است در این مراسم همچنین از «سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون» و «سامانه جامع شفافیت صندوق ضمانت تعاون» رونمایی شد.
 همچنین تفاهم نامه راه اندازی صندوق ریسک پذیر بخش تعاون میان معاونت تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و صندوق پژوهش فناوری دانشگاه تهران  امضا شد.



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما