ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

نشست وزبر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با مدیران استانی خانه تعاونگران


محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست مدیران استانی خانه تعاونگران گفت : باید بتوان از ظرفیتهای حوزه تعاون به نحو موثر و جامع تری استفاده کرد .

شریعتمداری افزود : همچنین سهم تعاونی ها در اقتصاد جهانی نیز قابل توجه است و تعاونی ها در این حوزه نیز قدم های خوبی برداشته اند . اما در میزان سهم تعاون در اقتصاد کشورمان پایشی انجام نشده و آمارهای متفاوتی ارایه می شود .

وی ادامه داد: حتی در حسابهای ملی و در حجم فعالیتهای اقتصادی در حوزه تعاون و هم سهم ارزش افزوده اقتصاد ایران در حوزه تعاون نیز ارقام دقیق نیست. بنابراین لازم است که یک مرکز ثبت اطلاعات حوزه تعاونی ها تشکیل شود.
شریعتمداری گفت : بنابراین برای اینکه بتوان سرمایه اجتماعی را در حوزه تعاونی ها افزایش داد نیازمند یک آسیب شناسی جدی در این حوزه هستیم تا بتوانیم از این طریق ، اعتماد عمومی دربخش تعاون را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر اشکالاتی در حوزه ساختارها و قوانین و مقررات بخش تعاون وجود دارد باید رفع شود.همچنین پیگیری و نظارت یکی از ابزارهای مهم در حوزه تعاون است.

وی وجود ستاد مشترک در حوزه تعاون متشکل از بخش های گوناگون را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت : تلاش این است که جلسات منظمی را برای تدوین راهکارهای موثر در این بخش برگزار کنیم.

وی تصریح کرد : در راستای اجرای این بخش نیز دو راه از جمله تشکیل کارگروه سند همکاری بین بخشی برای بررسی نواقص کار و نیز کارگروه اجرای سند تحول بخش تعاون برای حل مشکلات این بخش را پیگیری کرده ایم .

شریعتمداری ، ایجاد بانک توسعه ، شرکت های سرمایه گذاری تعاون را به عنوان اقدامات موثری که دولت در این حوزه داشته و به گسترش فعالیتهای بخش تعاون منجر شده عنوان کرد و گفت : بر اثر نشست ها و گفت و گوهایی که انجام شده امروز شاهد توسعه این بخش هستیم، همچنین تشکیل صندوق تامین مالی خرد مالی ضمانت شده تعاونی از دیگر نوآوری ها در این بخش است .

وی توسعه فکر و اندیشه جوانان خلاق و ایده پرداز در حوزه تعاون را از طریق بخش غیر دولتی بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت : از فکر و اندیشه جوانان ایده پرداز و خلاق باید استفاده کرد.

شریعتمداری تصریح کرد : بنابراین باید مطالبه گری در مردم را در حوزه تعاون زنده کنیم . برای اجرای این موضوع نیز پاسخگویی یک مسئول در این حوزه ضروری است . در همین راستا باید ورودی ها و خروجی ها در این بخش شفاف و بر اساس نظارت مردمی باشد .

شریعتمداری خاطر نشان کرد: اصلاح برخی موارد مثل موضوع بهره وری ، کاهش هزینه ها در حوزه تولید و خدمات و رقابتی شدن فعالیتهای تعاونی ها در بخش های مختلف امری لازم است .

وی در همین زمینه به برگزاری جشنواره تعالی مدیریت و سازمانی به عنوان یک کار ارزشمند که به افزایش بهروه وری در تعاونی ها منجر می شود اشاره کرد و گفت : برای استقرار و پیاده سازی چرخه رقابت پذیری در مجموعه تعاونی ها باید این مسیر را با قدرت ادامه دهیم .

وی افزود : امروز شرایط کار در دنیا تغییر پیدا کرده به نحوی که یک فرد دارای معلولیت می تواند یک کارآفرین قوی و قدرتمند باشد . علاوه بر این امروز شاهد کارهای متنوعی در حوزه های نوآورانه و خلاقانه هستیم که در حال شکل گیری است . به عبارت دیگر جهان کار در حال تغییر است . بنابراین تعاونی های باید افق آینده را ترسیم کنند و قدمهای موثرتری در این حوزه بردارند .

وی افزود : وجود مراکز نوآوری و خانه نوآوری تعاونی ها می تواند حلقه وصل بین نهادهای دولتی و عمومی باشد که در این حوزه نیز می توانیم از خانه تعاونگران و سایر حوزه های غیر دولتی در این بخش حمایت کنیم تا از این طریق بتوانیم یک شتاب دهنده و عنصر تعالی بخش در حوزه تعاونی ها شکل دهیم .

وی تاکید کرد: هرگونه اقدامی در حوزه شفافیت و نوآوری حوزه تعاون انجام شود یقینا ما از آن حمایت می کنیم .

وزبر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود : ادارات کل تعاون در استانها نیز باید همکاری تنگاتنگی با اتاق تعاون و خانه تعاونگران در سراسر کشور و نیز سایر بخش های غیر دولتی حوزه تعاون داشته باشند .

در ادامه، معاون امور تعاون نیز گفت : در حوزه شفافیت و نوآوری بحث های خوبی در پنل های نشست تخصصی خانه تعاونگران انجام شد .

کبیری افزود : این معاونت تحت مدیریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد تا برای راهبری بخش تعاون در سطوح کشور دسترسی سامانه جامعی که طراحی کردیم را به بخش غیر دولتی در حدی که سازمانهای نظارتی اجازه آن را می دهند واگذار کنیم .

وی به دیگر اقداماتی که در حوزه معاونت تعاون انجام شده اشاره کرد و گفت : راه اندازی سامانه جدیدی برای ثبت و تشکیل تعاونی ها که نیازمند مراجعه حضوری نیست از جمله این اقدامات است . همچنین یکی از برنامه هایی که در دستور کار قرار داده ایم بحث تغییرات ثبتی تعاونی ها در این سامانه است که امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیافتد .

معاون امور تعاون افزود : در بحث نوآوری هم اگر خانه تعاونگران بخشی را در حوزه دانش بنیان ها می شناسند آمادگی داریم تا آنها را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در استانها معرفی کنیم . همچنین در چارچوب مشخصی نیز برای تاسیس مراکز نوآوری تعاونگران در مراکز استانها آمادگی داریم . علاوه بر این در خصوص ثبت شرکتهای تعاونی متقاضی نیز هیچگونه محدودیتی وجود ندارد .

وی افزود : در زمینه جامعیت تعاونی ها در اتاق تعاون نیز دبیرکل اتاق تعاون اعلام آمادگی کرده اند . همچنین در بحث تقویت تعاونی های زنان نیز درخواست این دست از تعاونی ها را پیگیری می کنیم .

کبیری افزود : هم اکنون ۵ تا ۶ دستگاه اجرایی که با تعاونی ها سرو کار دارند و مسایل و مشکلات تعاونی ها با آنها مرتبط است تعیین شده و نامه نگاری ها با آنها نیز انجام می شود.

علی حسین شهریور ، دبیرکل خانه تعاونگران با تاکید بر ضرورت حضور سازمانهای مردم نهاد در نشستهای تخصصی ادارات تعاون استان گفت : یقینا با تکثر گرایی در نهاد ها باعث رشد بیشتر در حوزه تعاونی ها خواهیم بود و مصداق آن را نیز می توانیم در برگزاری موفق جشنواره تعاونی ها که با همکاری خانه تعاونگران انجام شد عنوان کنیم .

شهریور تاکید کرد : برگزاری نشست امروز نیز نقطه عطفی بود که سازمانهای مردم نهاد بخش تعاون به بیان مسایل و مشکلات این حوزه پرداختند . وی افزود: معتقدیم باور دولت به بخش تعاون باعث تقویت این حوزه خواهد شد .

در ادامه نشست حسینی نیا رییس هیات مدیره خانه تعاونگران نیز گفت : ما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز با توجه به رویکردها و برنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی کامل برای همکاری را داریم .

گفتنی است در این نشست سازمانهای مردم نهاد بخش تعاون به بیان مسایل و مشکلات این حوزه پرداختند.



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما