ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

بررسی مشکلات تعاونیهای مرزنشین استان اردبیل


بمنظور بررسی مشکلات تعاونی های مرزنشینان جلسه ای با حضور رئیس خانه تعاونگران، سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اردبیل، سرپرست حراست و سرپرست آموزش و ترویج اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل و نمایندگان و مدیران تعاونیهای مرزنشینان شهرستانهای مرزی استان اردبیل در محل سالن جلسات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اردبیل تشکیل شد.

در ابتدای جلسه اسدزاده رئیس خانه تعاونگران ضمن خوشامدگویی به حاضرین و قرائت دستور جلسه و ارائه نتیجه اقدامات انجام یافته توسط خانه تعاونگراندر خصوص مطالبات تعاونیها،ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در شهرستانهای مرزی،صدور کارت الکترونیک و تخصیص سهمیه ارزی، درخواست در تسهیل روند صدور کارت الکترونیک از نماینده سازمان  صنعت، معدن و تجارت و حمایت صندوق ضمانت تعاون در مورد ضمانت نامه گمرکی مطالبی را عنوان داشتند.

اسدزاده،هدف از تشکیل تعاونیهای مرزنشین را جلوگیری از مهاجرت، تامین کالا و الزامات زندگی مرزنشینان، ایجاد و بسط روحیه تعاون بین اعضا و کاهش مشکلات دولت در تامین نیازهای مرزنشینان عنوان و خاطر نشان کرد رواج قاچاق و مهاجرت و تخلیه مناطق مرزی حداقل معضلی است که به جهت کاهش تسهیلات و حمایت های درخور مرزنشینان گریبانگیر متولیان امر خواهد شد.

رئیس خانه تعاونگران در ادامه سخنان خود اظهار داشت تحولات روز افزون مرزی و افزایش تهدید ها بعد از پیروزی انقلاب پیش مقدمه ای شد تا ساکنان مناطق مرزی به نسبت درجه محرومیت تعیین شده برابر قانون یک بار در سال امتیاز واردات کالا مطابق لیست کالاهای لحاظ شده در آئین نامه اجرای قانون صادرات و واردات را داشته باشند، اما این لیست محدود و تامین کننده الزامات اساسی این خانوارها نیست.

در ادامه جلسه سرپرست اداره تعاون شهرستان، ابلاغ سهمیه ارزی و دلائل کاهش جذب و عملکرد تعاونیها و نحوه ابلاغ سهمیه تخصیص یافته، آمار ثبت نام کنندگان و همچنین بررسی کارشناسی در مورد سودآوری را به بحث گذاشتند. آقای رحیمی در ادامه سخنان خود، مرزنشینان استان اردبیل را با سایر استانها از جمله استانهای جنوبی مقایسه و دلائل کاهش تخصیص و همچنین فراهم نمودن و سازکاری مناسب را برای نمایندگان تعاونیها اعلام نمودند.

آقای حاجی زاده نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه جلسه آمار ثبت نام کنندگان و سهمیه افراد مشمول را به تفکیک شهرستان اعلام کردند و در ادامه اضهار داشتند که عضوگیری تعاونیهای ثبت نام کننده میبایستی ادامه یافته و به ظرفیت خود برسد. در این سیستم جدید عضوگیری با استفاده از دستگاه Pos اختصاص یافته، اعضا می توانند در تعاونیها ثبت نام کرده و جذب شوند. البته این روش نیز دارای مشکلاتی از لحاظ حق عضویت و مسائل جانبی می باشد که پیرامون آن بحث و بررسی شد. قابل ذکر است در خصوص فعالیت تعاونیها در خصوص تخصیص سهمیه ارزی تعاونیهایی می توانند فعالیت داشته باشند که مورد قبول شوراهای ساماندهی قرار گرفته باشند و در صورتی که مزایای قانونی شرکت سلب شده باشد قادر به انجام فعالیت نخواهند بود.

مشکلات و دیدگاه های مدیران در این جلسه به تفکیک مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفت.

در انتهای جلسه، نماینده حراست اداره کل بیان داشتند که سودآوری تعاونیها برای اعضا، خارج شدن از محصولات تک بعدی، مطالعه بر روی اقلام تعریف شده و کوتاه کردن دست احزاب سیاسی را دربخش تعاون که مقایر با قوانین بخش تعاونیها می باشد اظهار نمودند.

نوسانات قیمت ارز از جمله عوامل موثر در قبال تعاونیهای مرزنشین و تصمیمات و برنامه ریزی این تعاونیها خواهد بود، شناسایی تعاونیهای توانمند در سطح استان و برگزاری جلسات توجیهی در سطح استان و یا کشوری، شناسایی محصولات جدید و بحث کارشناسی در زمینه اقلام جدید و آمادگی رئیس خانه تعاونگران در خصوص مشاوره تعاونیها در هر زمینه سخن آخر این جلسه بود.

 



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما