ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

مسئولیت اجتماعی برند تعاونی را می سازد


متن کامل سخنرانی علی حسین شهریور دبیرکل خانه تعاونگران در نهمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی به شرح زیر می باشد:

ای که غم از داغ تو سر می شکند

زیر بار غم تو کوه کمر می شکند

مرغ حق بودی و رفتی سوی باغ ملکوت

جبرئیل است که از داغ تو پر می شکند

شهادت فاطمه زهرا «س» و ایام فاطمیه  و همچنین سالگرد شهادت سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض میکنم.

امروز دهم دی ماه 99 نهمین همایش تعالی مدیریت تعاونی برگزار می شود. همه ساله تلاش شده است این همایش در شان خانواده بزرگ تعاونگران کشور با مشارکت و حضور مدیران و صاحب نظران بخش دولتی و تعاونی برگزار شود. همایش فرصتی بود تا تعاونیها با هم ارتباط و تبادل تجربه داشته باشند  از اینکه امسال بدلیل شیوع کرونا فرصت حضور فیزیکی از تعاونگران گرفته شد خوشنود نیستم ولی بسیار خوشحالم که امکان حضور مجازی تعاونگران در همایش امروز فراهم شده است. برای سلامتی و تندرستی ملت بزرگ ایران و همه تعاونگران کشورم دعا میکنم و امیدوارم همایش بعدی با حضور تعاونگران برگزار شود.

از طرف خودم و کارکنان و مدیران خانه تعاونگران از همه فعالان بخش تعاون، مدیران تعاونیها، اتحادیه ها، اتاق های تعاون، خانه های تعاونگران و همچنین مدیران و کارشناسان محترم استانی و ستادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که امروز به صورت حضوری و یا مجازی در این جشنواره حضور دارند صمیمانه تشکر میکنم. از جناب آقای دکتر شریعتمداری وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی، جناب آقای کبیری معاون محترم امور تعاون، جناب آقای دکتر انصاری نماینده محترم و رئیس کمیته تعاون مجلس شورای اسلامی، جتاب آقای دکتر حسینی نیا رئیس محترم دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و رئیس هیات مدیره خانه تعاونگران ، جناب آقای فتاحی رئیس محترم هیات مدیره بانک توسعه تعاون، جناب آقای دکتر حسین نژاد مدیرعامل محترم صندق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ، جناب آقای هاشمی عضو محترم هیات رئیسه اتاق تعاون ایران که به ما افتخار داده اند و در این نشست شرکت کرده اند سپاسگزارم.

 نشست امسال با رویکرد و محور مسئولیت اجتماعی تعاونی ها برگزار می شود. اینکه برای رعایت دستور العمل های بهداشتی و مراقبت از سلامتی تعاونگران این نشست مجازی برگزار می شود خود نمادی از توجه به مسئولیت اجتماعی است که در قبال جامعه دارد.

مسئولیت اجتماعی برای تعاونی ها چیز جدیدی نیست. تعاونی های ما همیشه رفتارهای مسئولیت پذیر اجتماعی داشته اند. این در DNA تعاونی های ایرانی است. اما باید توجه داشته باشیم برای اینکه کارهای تیمی و مشاغل مشارکتی مانند تعاونی ها مسئولیت اجتماعی داشته باشند فقط برچسب مسئولیت اجتماعی کافی نیست ، بلکه برای فرهنگ ما ایرانی ها مسئولیت اجتماعی اساسی است.

مسئولیت اجتماعی به این معناست که افراد و شرکتها وظیفه دارند در راستای منافع محیط و جامعه خود عمل کنند. اصل نظریه  مسئولیت اجتماعی اتخاذ سیاست ها و انجام اقداماتی است که باعث ایجاد تعادل اخلاقی بین دو وظیفه تلاش برای سودآوری از یکسو و منافع کل جامعه از سوی دیگر می شود.

اما مسئولیت اجتماعی تعاونی چیست؟  مسئولیت اجتماعی تعاونی (Cooperative Social Responsibility ) تعهد یک شرکت تعاونی در مدیریت تأثیرات اجتماعی ، زیست محیطی و اقتصادی عملیات خود با مسئولیت پذیری و مطابق با انتظارات عمومی است. مسئولیت اجتماعی چهار مولفه اخلاقی ، حقوقی ، اقتصادی و بشردوستانه دارد .

مصادیق مسئولیت اجتماعی فراوان است. انجام فعالیت های داوطلبانه در جامعه ، انجام و یا مشارکت در امور خیریه و عام المنفعه، اتخاذ سیاست های شرکتی که به نفع محیط زیست باشد،  سرمایه گذاری های آگاهانه اجتماعی و زیست محیطی، توجه به بهبود سیاست های کارگری متداول ترین نمونه های مسئولیت اجتماعی یک شرکت تعاونی هستند.

مسئولیت اجتماعی تعاونی بسیار اهمیت دارد. یک تعاونی با مسئولیت اجتماعی بودن، می تواند چهره تعاونی را تقویت کند و برند آن تعاونی را بسازد. مسئولیت اجتماعی به اعضا تعاونی این اطمینان و قدرت را می دهد تا با طیب خاطر و رضایتمندی کامل از تعاونی حمایت و مراقبت کنند و از منابع تعاونی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند. برنامه های رسمی مسئولیت اجتماعی تعاونی ها می توانند روحیه کارکنان تعاونی را تقویت کنند و منجر به بهره وری بیشتر در نیروی کار شوند.

شناخت بهتر برند تعاونی، شهرت مثبت تجاری تعاونی، افزایش فروش و وفاداری مشتری، صرفه جویی در هزینه های عملیاتی، عملکرد مالی بهتر، توانایی بیشتر در جذب استعداد و حفظ کارکنان، رشد سازمانی و دسترسی آسان تر به سرمایه از دیگر مزایای بالقوه مسئولیت اجتماعی تعاونی هاست. شاید بهترین تعبیر در بین ما مسلمانان این باشد که خداوند به فعالیت تعاونی و به زندگی و درآمد مدیران تعاونی که مسئولیت اجتماعی دارند برکت و فراوانی می دهد.

همانطور که می دانید بحران ها ، تحریم و بلایای طبیعی سال های گذشته مخصوصا در ایام اخیر که اقتصاد کشورمان با همه گیری کووید 19 مواجه شده و منجر به بروز مشکلاتی در بازار کار و فعالیت های اقتصادی شده است. اما بررسی ها نشان می دهد تعاونی ها به دلیل اقدامات اقتصادی و اجتماعی خاص ، فعالیت در کنار اعضا و وابستگی کمتر به بازارهای بین المللی ، به ویژه در مقایسه با شرکتهای دولتی و خصوصی ، تاب آوری و انعطاف پذیری بیشتری نشان داده اند. تجربه جهانی هم نشان می دهد که شرکت های تعاونی بخشی از راه حل گذار از بخرانها و مشکلات اقتصادی هستند. چون تعاونی ها برای انجام کارهای بسیار بیشتر از سودآوری وجود دارند و می توانند نیروی محرکه ای برای اقتصاد و جامعه پایدارتر باشند. تعاونی ها ارزش ها و واقعیت های مشخصی برای ارائه و ترویج چشم انداز بلند پروازانه مسئولیت اجتماعی دارند.

  تعاونی ها اقتصاد محلی را با مسئولیت اجتماعی تحریک می کنند. تعاونی ها اعضایی دارند ، که به طور فعال در تنظیم سیاست های تعاونی و تصمیم گیری مشارکت می کنند. تعاونی ها سودمندی اجتماعی دارند و تجارت را با تمرکز بر نیازهای اعضا ، اقتصاد پایدار و همبستگی پیش می برند. تعاونی ها متعهد هستند که در تولید و توزیع انرژی های تجدیدپذیر پیشگام باشند.

پیشنهاد می کنم هر تعاونی سند و بیانیه مسئولیت اجتماعی خود را تهیه و منتشر کند. این بیانیه و سند بینش های جدیدی  در مورد چگونگی مسئولیت اجتماعی در تعاونی ها ایجاد خواهد کرد و باعث می شود رفتارهای مسئولانه اجتماعی تعاونی ها تقویت و گسترش پیدا کند.

بخش هایی که در سند و یا بیانیه مسئولیت اجتماعی تعاونی به صورت پر رنگ تری می توانند لحاظ شوند با توجه به نوع فالیت تعاونی می تواند شامل برنامه تعاونی برای آینده، ارتقای شیوه های پایدار در کشاورزی، تبلیغ تولید ارگانیک، توسعه تولید و توزیع انرژی های تجدیدپذیر  پشتیبانی و توسعه اقتصاد زیستی مبتنی بر دانش ، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از انتشار کربن برای آب و هوا ، تشویق و به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه ها، توسعه آگاهی در مورد مسائل اجتماعی و زیست محیطی، بازیافت زباله،  بهداشت در تولید و مصرف ، ارتقای تجارت عادلانه ، برنامه های ورود به سیستم برای کارمندان معلول ، جوانان و شهروندان سالخورده،  ارایه کالاهای ایمن ، با کیفیت و پایدار با قیمت های مقرون به صرفه به مصرف کنندگان باشد.

همانطور که عرض کردم مسئولیت اجتماعی در DNA تعاونی هاست. اما برای اینکه تعاونیها در رابطه با مسئولیت اجتماعی هدفمند و اثر گذار عمل کنند،  خانه تعاونگران آمادگی دارد در تهیه این سند و بیانیه با تعاونی ها همکاری کند. پیشنهاد مکتوبی را به وزارتخانه خواهیم داد و اگر وزارت تعاون هم در این رابطه همراهی کند در ترویج مسئولیت اجتماعی بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود. معتقدم تعاونی های ما باید به سند مسئولیت اجتماعی خود افتخار کنند ، چون نشان می دهد تعاونی ها بخشی جدایی ناپذیر از سیاست های مسئولیت اجتماعی هستند.

از توجه شما سپاسگزارم



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما